Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /data/www/stage.sandawes.fi/www/web/wire/core/WireInputData.php on line 98

Notice: Trying to access array offset on value of type int in /data/www/stage.sandawes.fi/www/web/wire/core/PagesLoader.php on line 138
SANDAWES - SANDAWES lähtee rakentamaan pohjoista luksusta
Notice: Trying to access array offset on value of type int in /data/www/stage.sandawes.fi/www/web/wire/core/PagesLoader.php on line 138

SANDAWES lähtee rakentamaan pohjoista luksusta

15.10.2015 12:00

Suomen ensimmäinen luksussektorin yritys- ja palvelumuotoilutoimisto SANDAWES aloittaa pohjoisen luksuksen kehittämisen salonkikelpoiseksi.

Pohjoisen uuden luksuksen lähtökohtia ovat terveys- ja hyvinvointimatkailu, pohjoinen luonto, puhdas ilma ja hiljaisuus, sekä käsityö ja muotoilu, jotka ovat jo pitkään nauttineet kansainvälistä arvostusta

Suomalaisessa palvelukulttuurissa on kehittämistä

SANDAWESin perustajat Ainomaria Parikka ja Riina Latvala ovat tehneet laajaa empiiristä tutkimusta luksusmarkkinoista ja –kuluttajista. Suomessa ja Pohjoismaissa on valtava hyödyntämätön potentiaali kansainvälisille luksusmarkkinoille. Erityisinä valttikortteina ovat upea luonto, maailman puhtain ilma ja saunakulttuuri, joiden ympärille luksusta voidaan luontevasti rakentaa.

Suomesta löytyy myös ylellisiä ja innovatiivisia tuotteita, ja kotimaassa valmistetut tuotteet ovat erittäin laadukkaita. Huipputasoa tavoittelevien yritysten ongelmat kiteytyvätkin yleensä heikkoon palvelun tasoon, tai brändiosaamisen ja tuotteistamisen puuttumiseen. Digitaalisuuteenkaan ei panosteta tarpeeksi.

- Usein esimerkiksi ylellisenä pidetyn matkailu- tai ravintola-alan yrityksen tilat ja maisemat saavat asiakkaalta täyden viitosen, ruoka saattaa yltää neloseen, mutta parhaimmillaankin palvelu jää välttäväksi kolmoseksi, Latvala toteaa.

- Palvelumuotoilu ja yritysmuotoilu kulkevat käsi kädessä, kun lähdetään kehittämään vahvoja brändejä ja tuotteistamaan vaikkapa terveysmatkailua. Erityisesti luksuksessa jokaisen kosketuspisteen tulee olla viimeistelty, jotta asiakas kokee tuotteen ja palvelun luksuksena, Parikka huomauttaa.

Luksuksesta hyötyvät kaikki

Parikka ja Latvala näkevät mahdollisuuksia jo pidempään premium-tasolla toimineissa yrityksissä, jotka tarvitsevat muutosta ja kehittämistyötä noustakseen luksussektorille, mutta myös nuorissa kasvuyrityksissä, jotka voivat lähteä puhtaalta pöydältä rakentamaan luksuskokemusta tukevaa yrityskulttuuria.

- Suomessa on valtavasti resursseja ja osaamista kansainvälisille luksusmarkkinoille. Tärkeintä on nyt vaikuttaa ennen kaikkea ajatusmalleihin, jotta pohjoinen potentiaali saadaan tuotteistettua kansainväliselle tasolle. Asennemuutoksen lisäksi tarvitaan myös panostamista kansainväliseen markkinointiin sekä yhteistyötä yritysten välillä, Latvala sanoo.

- Uusi pohjoinen luksus houkuttelee Suomeen ulkomaalaisia kuluttajia. Luksuksen yritys- ja palvelumuotoilulla parannetaan yritysten toimintaa ja asiakaskokemuksia, ja parhaita käytäntöjä voidaan soveltaa kaikenlaisiin yrityksiin. Suomen luksussektorin kehittämisellä luodaan myös uusia työpaikkoja, Parikka muistuttaa.

Lisätietoja: Ainomaria Parikka, ainomaria@sandawes.fi

Back to Top
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /data/www/stage.sandawes.fi/www/web/wire/core/WireInputData.php on line 98